Tähän mennessä olen pelannut seuraavia pelejä: Minecraft,
Halli Clack, Cluedo, 100 Doors ja Älypää ruoka. Mine toimii Play Station 3:lla,
Halli Clack ja Cluedo ovat lautapelejä, 100 Doors on mobiilipeli ja Älypää
ruoka nettipeli. Koska pelit toimivat erilaisilla alustoilla, on niiden
pelimekaniikkakin erilainen.
100 Doors ja taso, johon jäin jumiin. :( Lapset ovat jo päässeet tästä eteenpäin. |
Minecraft on näistä peleistä ehkä monimutkaisin ja hitaimmin
avautuva. Olen pelannut peliä vain luovassa tilassa, en ”selviytymisessä”,
joten pelin mekaniikka on minulle tuttu vain tuosta ensimmäisestä tilasta.
Luovassa tilassa Minecraftin maailmaan pääsee luomaan erilaisia alueita
taloineen, eläimineen, junaratoineen ja muine härpäkkeineen. Pelin hahmoa
ohjataan Pleikkarin ohjaimella, ja hahmon avulla maailmaan rakennetaan ja
lisätään erilaisia paikkoja ja olentoja. Hahmolla voidaan seikkailla kyseisessä
maailmassa, jonne on myös valmiiksi luotuna erilaisia alueita. Enimmäkseen
maailmassa on valmiina koskematonta luontoa, mutta sieltä löytää myös esimerkiksi
salakäytäviä.
Oheisesta linkistä voitte käydä katsomassa, kuinka puinen talo luodaan Minecraftissa: https://www.youtube.com/watch?v=XOaDltA6X3Q
Hahmon avulla liikutaan myös Cluedossa, mutta koska kyseessä
on lautapeli, on hahmon liikkuminen rajattu pelilautaan ja noppiin. Molemmissa
peleissä voi olla useita pelaajia yhtä aikaa pelaamassa, Cluedossa se on jopa
pakollista. Vanhassa pelissä pelaajia tuli olla vähintään kolme, uudemmassa
versiossa pelaaminen on mahdollistettu myös kahdella pelaajalla. Mitä tämä
kertoo meidän nykyajastamme? Cluedossa tarinaa on tehty valmiiksi kaikista pisimmälle, ja pelaaja astuu sisälle valmiiksi kehiteltyyn juoneen. Pelin hahmot, pelilauta, pelikortit ja murhavälineet tukevat kaikki pelin tarinaa.
Halli Clack, 100 Doors ja Älypää ruoka eivät sisällä
pelihahmoja, rooleja, vaan niissä ollaan omana itsenään.
Pelaamani pelit voidaan kategorisoida mm. seuraavasti:
Minecraft: järjesteleminen, rakentaminen, tarinan kertominen.
Halli Clack: järjesteleminen, valitseminen.
Cluedo: tiedon hakeminen, vastaaminen.
Älypää Ruoka: valitseminen, tiedon hakeminen, vastaaminen.
100 Doors: suorittaminen.
Kyseiset luokittelut ovat peräisin Aki Järvisen
väitöskirjasta Games without Frontiers vuodelta 2008 ja niiden tarkoitus on
yleistää pelimekaniikkoja yhteisillä termeillä. Järvisen lähestymistapa on
hyvin maskuliininen ja eri asia on, onko tällainen kategorisointi riittävän
kattava, mutta se on hyvä päänavaus asiaan. Pelien pelaamisessa sukupuolten
väliset erot tulevat yllättävän selkeästi esille ja se näkyy myös esimerkiksi
näissä pelimekaniikkaan liittyvissä kategorioissa, miten pelejä hahmotetaan.
Älypää Ruoka -pelin mekaniikkaan kuuluu olennaisena osana vastaaminen kysymyksiin oikein. |
Selkein päämäärä näistä peleistä on Älypää ruoassa, Cluedossa, Halli Clackissa ja 100 Doors -pelissä. Minecraft puolestaan on luovassa tilassa avoin peli, jolle ei voida osoittaa päättymistä, pelin loppua. Siinä pelin tavoitteena ei ole johonkin tiettyyn pääseminen, vaan oleminen ja luominen, uuden hankkiminen ja maailmassa seikkaileminen.
Halli Clack ja yksinkertainen mutta koukuttava pelimekaniikka - magneetit, nopea pelin syke ja yksinkertaiset säännöt! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.