Perinteisesti opetuksessa lähdetään aina siitä, että käsitteet tulee ensialkuun pyöritellä läpi, ennen kuin asioista voidaan alkaa puhua tai keskustella. Yliopistossa käsitteiden määrittelyyn voidaan käyttää aikaa ja resursseja todella runsaasti, ilman että päästään niin sanotusta puusta pitkälle. Voisin tässäkin yhteydessä alkaa inttää itseni kanssa ja tehdä pelillistämisestä, opetuksesta, oppimisesta ja oppimispeleistä sellaisen käsiteviidakon, että kompastuisin jossain vaiheessa omaan nokkeluuteeni. Tai vaikkapa kirjoittaa aiheesta väitöskirjan verran asiatonta asiaa.
Me olemme kuitenkin kaikki nähneet, mihin sellainen toimintakulttuuri johtaa. Kuinka tuottavaksi Suomi on siten saatu. Joten mennäänpä lyhyen kaavan mukaan.
Pelillistäminen-käsite on johdettu sanasta peli, jonka teonsana
on pelata. Pelaaminen ei Suomessa sisällä samaa konnotaatiota leikkimiseen kuin
esimerkiksi englannin kielessä. Suomessakin kuitenkin voidaan pelata sanoilla
leikkimielellä, leikkiä sanoilla.
Pelataanpa siis sanoilla vähän aikaa. Vastaava
merkityksen muunnos tavataan sanaparissa väline-välineellistäminen. Miksei
sitten koira-koirallistaminen, valo-valollistaminen, auto-autollistaa?
Autollistanko nuorison, kun annan heille auton? Talollistaisin, jos olisi
tarpeeksi rahaa. Tänään me pelillistetään, vai pelillistämme?
Wikipedian mukaan pelillistämällä tuomme elämyksellisyyttä ja
miellyttävyyttä uusiin ympäristöihin ja sitoutamme sen avulla palvelunkäyttäjät
palveluun peleistä tuttujen ominaisuuksien avulla. Käytännössä pelillistämisen
ajatus näky esimerkiksi omassa opetusharjoittelussani myynnin ammattitutkintoon
valmentavassa koulutuksessa Kahoot-sovelluksen hyödyntämisenä.
Pelillistämällä voitaisiin myös saada uusi aspekti
mestarimyyjäkoulutukseen.
Parhaassa tapauksessa koulutus ei olisi enää kerran
vuodessa tapahtuva pakkotilanne, vaan pitkin vuotta, mobiilisovelluksena
pelattavissa, reaaliaikaan tulokset päivittävänä, parhaat pelaajat palkitsevana
koulutusmuotona. Ideaalitilanteessa opetuksen ja oppimisen pelillistämisen
kautta käyttäjät haluavat palata sovellukseen koko ajan uudestaan, ja oppivat
koko ajan samalla uutta.
Tässä tapauksessa kyseessä olisi siis oppimispelien
hyödyntäminen mestarimyyjäkoulutuksessa. Oppimispeli voitaisiin toteuttaa
tiettyä linjaa varten, kuten esimerkiksi kalaa, lihaa, hedelmä- ja
vihannesosastoa, juusto-osastoa tai maito-osastoa varten, tai se voisi olla
laajempi kokonaisuus, jossa koko tuore-elintarvikeosastojen osaamista
testattaisiin ja kehitettäisiin.
Oppiminen tulisi tällaisessa tapauksessa liittyä tietysti
tuotetietouteen ja asiakaspalveluun - piilo-opetussuunnitelmana tai
tietoisesti. Toisaalta se voisi myös opettaa itsensä johtamisen taitoja ja sitä
kautta tuoda hyvää työpaikalle työyhteisöosaamisen kautta.
Oppimispelin
laatiminen myyjille onkin haasteellinen tehtävä. On totta, että jos se on pelkkä
tietokilpailukysymyksiä sisältävä Trivialpursuitti, se vetoaa vain osaan
pelaajista. Mukaan pitäisi saada myös huumoria, leikillisyyttä. Jotta kilpailusta tulisikin peli. To play, or not to play, that's the question.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.